Workshop

2 uur
in overleg (flexibel)

CATERING
van eenvoudig tot uitgebreid

20 - 400 PERSONEN
iedereen is tegelijk bezig

INSTRUCTEUR
continue begeleiding


Praktijkgerichte workshops

Bij brandweersurvival organiseren we niet alleen dagvullende personeelsuitjes, maar ook kortere workshops. Deze zijn op veel verschillende momenten in te zetten. Kern van onze workshops is meestal dat mensen uiteindelijk zelf de gereedschappen beet pakken. Eerst krijg je uitleg van een professionele brandweerman daarna mag iedereen het in de praktijk gaan doen.

Voor elk moment


Veel leerzame punten worden besproken, bijvoorbeeld de gevaren rondom huis en op kantoor. Een combinatie dus van ontspannend leren en direct zelf bezig zijn. De workshop is een geschikt instrument voor vele doeleinden.





Voorbeelden


Onze workshops worden op veel momenten ingezet. Een paar voorbeelden: een lange dag vergaderen is vermoeiend. Even de benen strekken, even iets actiefs doen is een beproefde formule die zeer effectief is. Een brainstormsessie komt na een uur meestal op dood spoor. Je hersenen even de tijd geven, een stukje afleiding inplannen, inspiratie opdoen door een andere omgeving. Een kick-off meeting, met als doel alle neuzen dezelfde kant op, niet te duur en leerzaam. De brandweerman heeft maar een doel: blussen die brand. Een trainingssituatie nabootsen, bijvoorbeeld de communicatie structuur bloodleggen. Bij BrandweerSurvival regelen we het!

Spyderweb

Bent u opzoek naar een echte publiekstrekker? Iets wat van veraf al de aandacht trekt… Dit jaar nieuw en uniek in Nederland: het SpiderWeb! Na het Twin Towers drama in New York waarbij mensen opgesloten zaten in een wolkenkrabber is hier nu een oplossing voor bedacht. Door middel van het ontsnappingsnet kunnen mensen zeer snel en efficiënt ontsnappen uit hun benarde situatie. Naast het nuttige aspect is het tevens ook zeer uitdagend! Klim eerst maar eens een steile brandweerladder op om daarna met vrije val snelheid naar beneden te suizen! U haalt met het SpiderWeb een opvallende attractie in huis. Vanaf grote afstand torent de hoge brandweerladder boven alles uit, en fungeert zo als trekpleister voor uw evenement. Voor zowel de deelnemers als toeschouwers is het een absolute sensatie. Bovendien leert de deelnemer hoe hij zichzelf in veiligheid kan brengen in geval van brand, tegenwoordig zijn namelijk heel wat brandweerauto’s uitgerust met een SpiderWeb. Deze unieke attractie wordt verzorgd door BrandweerSurvival, specialist op het gebied van ‘vuurgevaarlijke’ acties

Recruitment Events

Een éénmalig wervingsevenement of outsourcing van traineeship... Net afgestudeerde 'high potentials' zijn moeilijker aan te trekken en te behouden dan ooit. Deze doelgroep kenmerkt zich door een individualistische instelling en een duidelijke eigen mening. U moet met interessante aanbiedingen komen, iets waar de zojuist afgestudeerde op valt. De vraag is echter: hoe bewerkstelligt u een win-win situatie? Domweg 'wegkopen' is een éénzijdige actie. Een traineeship programma is erg geliefd onder 'high potentials'. Zij willen namelijk graag hun opgedane theorie toepassen in de praktijk, liefst naar hun eigen ideeën in een praktijk situatie. Maar trainees begeleiden kost u en uw collega's veel tijd, tijd die er vaak niet is. Het is niet nieuw dat 'jonge honden' er om bekend staan leergierig te zijn, beschikken over vernieuwende ideeën, gedreven en gemotiveerd zijn. Samengevat: "ze willen veel". Organisaties kunnen niet altijd gehoor geven aan deze behoeftes. De kans bestaat nu dat de 'high potential' zijn carriëre elders voortzet. Bovenstaande spanningsvelden zijn complex en niet eenvoudig te beheersen.

Product Lancering

Na een intensief traject staat u op het punt om een nieuw product op de markt te zetten. Dit moet krachtig gebeuren met de nodige tam tam. Het zal zonde zijn als het product door een slechte introductie snel op een zij spoor wordt gezet door uw klanten, verkopers of distributeurs. De enorme ontwikkelingskosten zijn dan weggegooid geld.

Impact

Belangrijk is dat u een onuitwisbare indruk achterlaat bij de uitgenodigde gasten. Ze moeten iets zien, iets meemaken wat impact heeft. Gekoppeld aan een ‘sales message’, de boodschap die u wilt overbrengen, zal dit ervoor zorgen dat uw verkopers enthousiast raken en het nieuwe product de juiste, verdiende plaats geven.

Training Communicatieve Vaardigheden

Effectief communiceren is de belangrijkste vaardigheid van een brandweerman. Bij de training communicatieve vaardigheden leer in je verschillende situaties en in veschillende groepsgroottes beter communiceren. Je leert jezelf beter kennen, waarom communiceer ik op deze manier in deze (stress) situatie. Stap 1 is altijd bewust wording van wat je zelf doet. Na elke oefening is er tijd om te reflecteren, wie heeft er gecommuniceerd, hoe en waarom is er zo gecommuniceerd.

In de volgende fase ontvang je juist instructies of geef je leiding, net wat voor jou van toepassing is, waar jou leerpunten liggen. Waarschijnlijk iets waar je moeite mee hebt. We stappen uit onze comfort zone en gaan iets doen, door het te doen leer je het snelst. De brandweer-instructeurs weten als geen ander hoe je effectief communiceert en brengen dit over op de groep. De ervaringen in deze training communicatieve vaardigheden komen zeker van pas in de zakelijke wereld, maar ook prive!

Een communicatie-format in praktijk oefeningen In je eentje kun je geen complete brandweeruitrusting hanteren, iets simpels als een slang oprollen moet je al samen doen. Samenwerken vraag om communicatie. Je verwacht dat je collega bepaalde taken uitvoert, we gaan uit van patronen, zo van: "dat doen we toch altijd zo en waarom heb je dat nu dan niet gedaan?". We noemen dit bedrijfscultuur. Echter, elke situatie is (in essentie) anders. Dus een goed format is: doe eerst een verzoek en wacht op de belofte, dat de ander daadwerkelijk belooft het te gaan doen. Vervolgens wordt de handeling uitgevoerd (executie fase). Daarna vind weer een communicatie plaats: de verklaring dat de taak is uitgevoerd. Dan is de beurt weer aan de ander, accepteert hij het resultaat, zo ja, dan communiceer je dat. Nu is het proces rond en afgerond. Een nieuw feit is gecreëerd.

Een effectieve training communicatie Je wilt graag effectief communiceren, zowel thuis als in de werkomgeving. Kijk dan eens hoe de brandweerman communiceert. Dit is leerzaam, alleen al omdat het duidelijk anders is. Als iets zo duidelijk anders is, ga je ook sneller zien hoe je zelf reageert en communiceert naar andere. Er is een groot contrast. Een voorbeeld: tijdens een uitruk communiceren wij in commando taal. Dus één woord, bijvoorbeeld 'afleggen' betekent dat een reeks aan handelingen moet worden uitgevoerd. Een makkelijker woord met twee handelingen is bijvoorbeeld 'UITSTAPPEN'. Dit commando gebruiken we ook tijdens de training communicatieve vaardigheden. Het leuke voor ons, we hoeven dit commando niet uit te leggen.

Communiceren met duidelijk resultaat Na de oefening evalueren we wat er is gebeurd. We creëren een veilige omgeving zodat iedereen zich kan uiten. We letten er op dat iedereen spreekt vanuit de ik-vorm en dat je ook je gevoel erbij betrekt. Maar je begint met de feiten, "ik zag tijdens het uitrollen van de eerste slang gebeuren dat de slang verkeerd om werd beet gepakt door mijn collega". Wees heel feitelijk. We gaan altijd evalueren of concrete en echte situaties die 10 minuten geleden zijn gebeurd. Iedereen kan zich het dan nog herinneren. Dat werkt goed voor het bewustwordingsproces. Dus niet: "vorige week zei jij op kantoor iets tegen mij met een toon die me niet echt beviel". Zo ontstaat heel snel ruis en irritatie. Als brandweerman zijn wij gewend om meteen na een blussing of oefening zaken uit te spreken. Dit hanteren we ook tijdens jullie training.

Cursus Persoonlijke Groei

Leer jezelf kennen door bezig te zijn met realistische opdrachten. Dus niet in een vergaderruimte stil zitten en praten, maar juist actief bezig zijn met andere. Door dingen te doen leer je het snelst. En wij gebruiken realistische zaken, een heus beroep: brandweerman. Je bent dus één dag brandweerman, samen met je collega's. Bij aankomst trek je een heus brandweerpak aan en je zit meteen in een andere wereld. De brandweeromgeving is ideaal om je persoonlijke groei tot ontwikkeling te laten komen.

Actief doe-programma tijdens deze persoonlijke training Vervul verschillende rollen in een bijzondere setting: de brandweer-wereld. Leiden en samenwerken. Zelfvertrouwen en anderen motiveren. Bij BrandweerSurvival leer je dit door het zelf te doen. Na afloop staan we even stil bij de ervaring die je hebt opgedaan, om deze te ankeren in je geheugen. Je weet nu: "ik kan het" en in een volgende situatie (wellicht tijdens werk) herinner je: "ja, ik kan het". De vaardigheden uit de brandweerwereld komen zeker van pas in de zakelijke wereld.

Persoonlijk patroon hinderlijk of nadelig Je persoonlijkheid, iedereen heeft er een. En vaak vind je er ook nog wat van, of die van een ander of je persoonlijkheid van jezelf. In het laatste geval heb je al een stuk zelfbewustzijn opgebouwd. Maar hoe of wanneer is je persoonlijkheid ontstaan. Je persoonlijkheid uit zich vaak in patronen, een ander woord is routine gedragingen. Toen je nog heel jong was, in de tijd van peuter en kleuter, zijn de meeste patronen ontstaan. Je vormde je persoonlijkheid, met name op emotioneel gebied. Je zal wel eens gehoord hebben, "je was vroeger ook al heel snel op je tenen getrapt", of "je speelde altijd zo rustig en stil". Op die jonge leeftijd heb je iets ontdekt wat gunstig voor jou was, iets wat werkte. Je had dorst of had behoefte aan empathie. Als je ouders dat niet onmiddellijk door hadden, kreeg je dus niet wat je nodig had. Vervolgens ben je verschillende manieren gaan uit proberen om toch je behoefte te vervullen. Groei door uitproberen en ervaren Iets wat werkt is een positieve ervaring. Deze neem je gemakkelijk tot je en sla je op in je geheugen. Denk maar aan het leren auto rijden. Als je eenmaal je rijbewijs hebt denk je er niet meer over na. Het is automatische een patroon geworden. Ben je nu ontevreden en wil je je rijstijl aanpassen, dan lukt dat niet zomaar. Je moet je eerst bewust worden van wat je nu doet. Dit geldt ook voor prive of werk situaties. Ben jij je er bewust van hoe je standaard reageert op je manager, op je ondergeschikte op je naaste collega? Welke toon van communicatie gebruik je? welke non-verbale elementen gebruik je? Als je je hier allemaal bewust van bent, dan heb je de eerste stap gezet! Vervolgens wordt het een kwestie van doen, een andere ervaring opdoen en deze tegenover de oude ervaring plaatsen. Bewust worden dat je nu een keuze mogelijkheid hebt, dat je zelf, in alle vrijheid, kan kiezen wat je wilt!

Een unieke combinatie:

Brandweer-thema

Stap in deze bijzondere wereld en beleef wat wij dagelijks beleven. Daadkracht en handelen zijn onze sleutelwoorden en dat brengen we over op jullie team.

Gereedschappen

Gereedschap maakt het werk inzichtelijk. Alles aansluiten en we kunnen de brand blussen. Brand is urgent. Urgentie laat noodzaak zien. Noodzaak creëert focus en focus zorgt voor kwaliteit.

Leerzaam

Je luistert naar het verhaal van een brandweerman. Hij deelt geanimeerd zijn kennis. Je snapt hoe een keukenbrand zich ontwikkeld en hoe deze te bestrijden. Ook behandelt hij persoonlijke vragen.

Ontspanning

Afwisselend ben je zelf bezig, luister je naar en beleef je plezier met collega’s. Wij creëeren een ongedwongen sfeer waarin ruimte is voor iedereen. Niets moet, we nodigen je uit, zodat iedereen zich op zijn gemak voelt.

Interesse?

Het programma zit vol actie en plezier voor jong en oud.
Kom langs en beleef een unieke ervaring.

Direct meer informatie?
Bel ons op 0880 - 911 012

STEL EEN VRAAG OFFERTE AANVRAGEN



“Ervaar hoe water & vuur verbindt”